atelierul de pictură de la scenica

împlineşte azi-mâine, un an. Am început ambiţios, dimineţi multe cu cafea şi mai multă – ce putem face pentru copii, de unde cumpărăm materiale, ce-i interesează, cum îî putem învăţa lucruri care să-i incite şi să le şi folosească? Timpurile sunt altele, totul e rapid, n-avem timp, n-avem răbdare, totul trebuie să se petreacă în viteză, rezultatele să apară pe loc sau în următorul moment. Aşa începeau discuţiile cu Dora Baba, omul care a însufleţit Scenica.

În atelier facem echipă, eu îmi asum disciplina şi valoarea ei educativă, Dora planifică, e parte din tot procesul de  creaţie. Ne-a fost model la studiu portret,  vine cu referinţe proprii, e tare talentată  la desen şi ştiu că ne iubeşte. Voi ataşa mai jos fotografii din timpul cursurilor şi vei înţelege mai bine relaţia ei cu atelierul de pictură. N-am pornit la drum cu gândul de a face bani, dimpotrivă. Vrem oameni expresivi în jur, oameni cu preocupări , simţ valoric şi sensibili la ceea ce înseamnă cultură. Un astfel de mediu îmi doresc pentru Evan, fiul meu, aşa ştiu că îşi doreşte şi Dora pentru Ilinca. O generaţie sănătoasă, care nu se rezumă strict la informaţia ” prietenului” Google.

Să revin la demersul/traseul cursului de pictură. Ambiţios, deci. Materiale bune, netoxice, care abia aşteaptă să se aşeze pe mesele de lucru, respectiv palete şi mai apoi suport de lucru (coli de hârtie, carton etc). Fiecare curs are tematică diferită, abordează alte noi elemente de expresie care relaţioneză cu cele deja stabilite şi studiate. Săptămâna asta, în cele două ore de vineri de la 15 la 17, tema a fost Impresionismul. Fiecare informaţie a fost însoţită de imagine, Manet, Sisley, Monet, Pissaro, Degas, Morisot, Renoir, Van Gogh şi Gaugain au fost pe buzele noastre, am vorbit şi exemplificat mult amestecul optic, prin juxtapunerea complementarelor. Importanţa luminii, mişcarea şi reflexia, urma pensulei care se confundă cu forma, ne-au fost obiectiv şi ţintă. Am şi râs, s-au făcut comentarii, Dejunul în iarbă  n-a adus zâmbete complice chiar ca în anii în care studiam eu istoria artei, ’92-’94🙂.  Ne-am amuzat de privitul cu ochii întredeschişi (pentru evidenţierea mai clară a zonelor de lumină şi umbră), doi dintre cursanţi şi-au apropiat pleoapa de sus şi cea de jos cu degetele, n-au reuşit s-o facă instinctiv. În practică, folosind pensulele cu vârful lat (folosite prima dată de impresionişti, parcă de Van Gogh), am făcut natură statică. Coş cu mere şi pere, asemeni lui Cezanne. Impresionismul a coincis cu ieşirea artiştilor din ateliere, dar la noi ar fi fost puţin mai complicat, n-am avut decât două ore la dispoziţie.

Teme recente (după expoziţia „se POARTĂ culoarea!” din 1 iunie)? Modigliani, Jeanne Hebuterne in Large Hat, Cezanne (studiu desen şi culoare – naturi statice), Toulouse Lautrec (afiş pentru un eveniment), portret după model, rame pictate, din lut. Ce urmează? Simbolismul cu Strigătul lui Munch, Fovismul cu Matisse, Arta abstractă cu Kandinski şi mai departe apare-n carte🙂. Adică la cursurile atelierului de pictură de la Scenica. Poate suna sobru, aşa e. Însă nu e sobră şi nici stufoasă abordarea, toată partea documentară e întreţinută de imagini, de referinţe şi cu comparaţii între ce-a fost şi a fost făcut şi prezent. Iar partea practică e şi mai prietenoasă🙂, încercăm să respectăm un ritual care nu iese întotdeauna, (dar de cele mai multe ori, da – să ne lăudăm puţin) respectiv al paginaţiei, al amestecului şi al asocierii culorilor, al încheierii compoziţiei la timp. Respectiv înainte să „murdărim” tuşele sau formele spontane.

Susţin transparenţa în pictură a trăirilor interioare, încerc s-o cultiv şi în cursul de pictură. E valabil şi pentru grupa celor mici, grupa stART (4-6 ani), chiar dacă nu tratăm aceleaşi teme. Principiile compoziţiei, armoniilor şi mijloacelor de expresie sunt aceleaşi. Aplicate cu ajutorul poveştilor vizuale, a diferitelor experimente şi jocuri cu culori. Insistăm pe tridimensionalitate şi volumetrii, e foarte important să cunoască spaţiul. Cu ajutorul lutului, a machetelor din carton pe care ei le decupează, lipesc şi mai apoi le colorează. Au construit un orăşel cu blocuri, case, autostradă, l-au animat cu oameni şi copaci, o pădure cu copaci diferiti (măr, stejar, cireş înflorit, copac cu inimioare şi lună :)). Lucrăm individual şi în echipă, răsplata vine la sfârşitul cursului, când ne uităm la mica expoziţie pe care au făcut-o. Fiecare are etichetă cu numele lui, etichetele se pun sub lucrări, fiecare ştie ce a lucrat celălalt, chiar dacă nu toţi ştiu să citească de pe etichete.  Cursul de săptămâna asta a fost inspirat oarecum de tema grupei mai mari, smART, în locul coşului cu mere şi pere, a aterizat un pepene roşu. Toate simţurile le-au fost în alertă, l-au pictat în fel de fel de roşuri care l-ar face invidios şi pe Tizian🙂. Un happening drăgălaş şi cu final aşteptat, dacă mi-e permis. Modelul a fost păpat până la coajă.

Revenind la inceputul ambiţios, pregătim o grupă pentru cei care doresc să continue cu studiul artelor plastice. Pentru cei care n-au reuşit să se înscrie la şcoala sau liceul de arte plastice din variate motive, dar doresc să se pregătească pentru facultate sau universitate. Cursurile se vor desfăşura după modelul:  studiul formelor şi desenul, studiul culorilor şi pictura, istoria artelor, ele sunt disciplinele de bază ale actului creator. Un demers important în educaţia creativităţii plastice şi artistice a viitorului artist.

Datele exacte (când şi de la ce ore) vor fi anunţate în presă şi pe site-ul scenica.ro şi pe pagina de Facebook

 

 

 


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: